donderdag 11 oktober 2012

Effect



Tijdens mijn opleiding als School Video Interactie Begeleider werd ons steeds de vraag gesteld:
wat is het effect?

De leerkracht die gefilmd werd kreeg deze vraag ook op zijn bordje: "Wat is het effect van jouw handelen op de groep?"  Beelden van dat handelen zijn direct zichtbaar en geven je direct feedback. SVIB is een krachtig middel en laat altijd meteen zien wat het effect is op de ander door jouw communicatie.
De camera is niet altijd aanwezig om dat vast te leggen. Dan zoeken we een andere manier om te bepalen wat het effect is.

We stellen onszelf de meest voor de hand liggende vragen:
Waarom heb ik dit gedaan?
Wat bedoel ik daarmee?
Wat heb ik hieraan?
en daarop volgend de vraag wat heeft de ander eraan.?

Nadenkend over deze vragen in mijn werk als coach kwam ik tot de volgende vraag:
Wat weet ik over de effectiviteit van coachgesprekken ?
Heb ik het doel bereikt, dus het gewenste effect bereikt, als de klant tevreden is ?
Of bereik ik juist meer als de klant ontevreden is, te veel geconfronteerd wordt en vlucht ?
Wat is het uiteindelijke effect op de lange duur ?

In de literatuur en bij bijeenkomsten wordt steeds opnieuw over het effect van coachgesprekken gesproken. Vaak wordt dan gebruik gemaakt van feedback door de coachee, hoe objectief kan die zijn?
Coaches komen zelf niet aan een gedegen onderzoek toe naar het effect van hun coachsessies, ze zijn al weer druk bezig met acquisitie en alle andere eisen die het vak met zich meebrengt.
Toch....
Als ik mezelf deze vragen niet stel, hoe kan ik dan beweren dat coachen effect heeft.
Voor mij is het standaard om na 3 maanden te vragen of er nog steeds op de dag van vandaag effect te merken is van de training of bijeenkomsten.

Uit de literatuur naar onderzoeken over het effect van coaching komt naar voren dat de kwaliteit van de relatie van de coach met de coachee de allerbelangrijkste factor is voor succes.
Informatie krijgen was het minst effectief.
Ook bleek dat het effect het meest positief was als de klant nieuwe inzichten verwierf, werd uitgedaagd in denken en doen en werd gesteund.

Dat onderzoek neem ik ter harte en terecht dat mensen vragen en bedenkingen hebben bij het effect van trainingen en coachen.
Het wordt tijd dat wij, coaches, onszelf daarin ook serieus nemen.



Ben benieuwd wat het effect van deze blog is?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten